maandag 27 december 2010

Gronologie (4)

In december 2008 gaan we nog een keer naar Groningen. Bij Erfgoed Logies boeken we B&B De Vesting in Nieuweschans, een mooie locatie.
Op de heenweg gaan we eerst naar het museum in Veendam, er is een expositie over Sicco Mansholt. Daar wil ik graag naar toe omdat ik pas het boek De Graanrepubliek van Frank Westerman heb gelezen, een boek waar ik zeer van onder de indruk was. Ik kende de naam Sicco Mansholt nog wel van vroeger, maar toen was ik meer in andere zaken geïnteresseerd. Het is een geweldig boek over een fascinerende man. Ik koop de nieuwe editie van het boek die uitgebreid is met het actuele hoofdstuk ‘De blauwe revolutie’: de onderwaterzetting van de akkerbouwgebieden.

Nieuweschans is rustig, erg rustig. Pinnen kan hier niet. Gelukkig mag je bij de plaatselijke supermarkt ook wel pinnen, als deze gesloten is moet je naar Winschoten rijden.
De Vesting is een mooi historisch huis, liefdevol gerestaureerd, art nouveau ingericht, heerlijke bedden.

In De Oude Remise, een historische locomotiefloods waar nu een cultureel centrum met grand café zit, vind dit weekend het Midwinterfestival plaats met Keltische muziek van de groep Rapalje. Niet helemaal onze muzieksoort, maar livemuziek is al gauw goed en het sfeertje is geweldig. Ook leuk om te zien is hoe de mensen zich hebben uitgedost.
We gaan ook de Blauwestad bekijken. Misschien door het weer en de rood-witte linten die in de wind over de weg wapperen, maar wat een desolaat gebied met rare huizen (pardon, smaken verschillen).
En wat een gek standbeeld van Sicco Mansholt, dat doet hem geen recht. Maar ook dat is mijn mening hoor.
We vinden op onze ‘queeste’ ook weer een pareltje: In het prachtige landschap van de Reiderwolderpolder gaan we naar Galerie - Beeldentuin - Theeschenkerij De Groninger Kroon. Er is een expositie van Erik van Ommen met prachtige vogelschilderijen, dus dat is genieten.
Genieten doen we ook van onze eerste kennismaking met de Povverd. Een echte specialiteit uit Groningen.
En we rijden en lopen nog door prachtige leegten, voordat we weer naar de hectiek terug moeten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten