zondag 27 februari 2011

Vispureetimbaaltjes


Gisteravond kwam Man’s zus met echtgenoot eten.
We aten vispureetimbaaltjes, een recept dat ik ooit in een boekje (ik dacht van AH) vond, kan het niet terugvinden, maar het was ongeveer zo:

500 g pangasiusfilet
200 ml slagroom
zout, beetje citroensap
2 eiwitten
plukje saffraandraadjes, geweekt in ong. 100 ml witte wijn

Oven voorverwarmen op 200 °C
Snij de vis in stukken en pureer. Voeg 50 ml slagroom toe, zout en citroensap toe.
Klop de eiwitten stijf in vetvrije kom en spatel door de vispuree.
Schep in vormpjes, zet in midden van de oven en laat in ca. 30 min. gaar worden.
Maak van de resterende room een saus. Wijn met saffraan en room inkoken, peper en zout toevoegen.

Vrij simpel te maken, is lekker en ziet er leuk uit.
Ik heb ze eerder in soufflépotjes gemaakt, maar dat was doffe ellende om ze er uit te krijgen. Nu gebruik ik siliconen vormpjes, ideaal, ze glijden er zo uit!




(Ik weet inmiddels dat Pangasius foute vis is, zal een volgende keer wat anders uitproberen.)
We aten er romige knolselderijpuree en sperzieboontjes bij.
De knolselderij kookte ik in kippebouillon, en die bouillon weer als een voorafje in een amuseglaasje met een bladerdeegkaashapje.

4 opmerkingen:

  1. Leuk liedje van Rooie Rinus en Pé Daalemmer, vind je niet? Ik dacht even aan je reactie te lezen dat je al in de provincie Groningen woonde, maar dat is niet zo, geloof ik. Ik hoop dat het je lukt om hier ooit te komen wonen en leven. Ruimte genoeg, maar de banen liggen hier niet voor het oprapen.
    Maar genieten van het landschap kan natuurlijk ook als je nog niet in Grunn woont.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, we wonen er nog niet, maar ooit gaat 't gebeuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pangasius, als je op tv een blik ziet op zo'n kwekerij voel je al aan je schubben dat...Men neemt het niet zo nauw. Pas op de markt leek het de oplossing te zijn tegen overbevissing.
    Ik ben een viseter (niet alle soorten) en begon ook aan de panga. Fout of niet fout, ik kan het als visliefhebber niet lekker vinden. Erg lekker is heilbot, aan de dure kant en ja "fout".
    De vis wordt duur betaald, nu aan het experimenteren met koolvis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er schijnt wel goede heilbot te bestaan, maar zal helemaal duur zijn denk ik (www.goedevis.nl).

    BeantwoordenVerwijderen