zaterdag 12 februari 2011

Ravelli vaasjes

Dit mooie kastje heeft Man gemaakt voor mijn verzameling zwart/witte vaasjes. Ziet er geordend uit en neemt niet veel plaats in. Intussen kwam ik op mijn struintochtjes ook veel kleine vaasjes tegen van o.a. Mobach, Zenith, Zaalberg en andere, naamloos, merkloos die ik ook mooi vond.
Toen de plankjes vol raakten, besloot ik toch maar weer alleen Ravellivaasjes te sparen. Als er nu een ‘echte’ bijkomt, moet er een merkloze uit (naar de kringloop).


Het sparen gaat nu langzaam, blijkbaar heeft ‘men’ Ravelli herontdekt, want de prijzen zijn erg gestegen. Voor mij moet het wel leuk blijven, de kunst is om voor zo weinig mogelijk geld iets te bemachtigen. Als iets exorbitante prijzen gaat krijgen verdwijnt mijn belangsteling.
Bij dit kastje kan ik zelfs genieten van het afstoffen en weer anders neerzetten, een rustgevend werkje.
Ik heb nu wel aan iedereen duidelijk gemaakt dat ik alleen eigen vondsten spaar.


Citaat uit Potterie Ravelli 1947-1977, uitgave van Museum het Princessehof  te Leeuwarden (Marie-Rose Bogaers):
De voorouders van Jaap Ravelli (1916) kwamen uit Turijn. Met zijn broer Dick (1919-1980) begon hij een atelier voor het beschilderen van tegels. Het ware enthousiasme voor het pottenbakkersvak ontwaakte pas in 1944. Van hun laatste geld werd in dat jaar een huisje aan de Spilsteeg in Leiden gehuurd, waarin een turfoven werd aangelegd. Gezien de penibele oorlogsituatei moest dit clandestien gebeuren.

Omdat beide broers geen ervaring hadden in het vak stonden ze in het begin voor vele onvermoede problemen, waar de vormgeving er slechts een van was. Door het zoeken naar een eigen richting liet de produktie de eerste twee jaar een sterk gevarieerd beeld zien. Een eenvoudige, functionele vorm zonder veel decoratieve poespas bleek het meest in de lijn van Jaap Ravelli te liggen. Met de eerste strakke, cilindervormige vaasmodellen werd al in een vroeg stadium duidelijk dat hij steeds de weg in zou slaan waarin door anderen nog niet was voorzien.


In een periode waarin overwegend bolvormige vazen werden geproduceerd bood Ravelli hiermee een alternatief. In tegensteling tot de vormgeving was de glazurentechniek veel moeilijker te beheersen. Het is typerend voor Jaap Ravelli om nuchter tegen een journalist te zeggen:  ‘(...) mijn kennis over de glazuurtechniek (was) zo gering dat ik alleen maar zwart of wit kon glazuren. Andere mogelijkheden had ik niet. Laat ik daarmee nou midden in de roos schieten. Ik verkocht als een razende. Door mijn onkunde’.

En juist die vind ik zo prachtig, schaaltjes in zwart-wit en de vaasjes die eigenlijk rood-wit decor heten, naar de roodbruine klei. Eenvoudige vormgeving, stoere, stevige uitstraling en ongeveer net zo oud als ik!


1 opmerking:

  1. Een mooie verzameling! Ik heb net vandaag mijn eerste Ravelli aankoop gedaan. Een negerinnenhoofd/kaarsenstandaard.Ben er heel blij mee! Succes met verzamelen! Mvg Dick Randshuizen uit Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen