woensdag 13 april 2011

Het Povverd mysterie


Vorige week zag ik via de statistieken van m’n blog dat er een aantal lezers voor mijn bericht Povverd waren geweest. Terwijl ik dat bekeek, kwam er nog een en nog een. Tot wel tien keer toe! Hé wat is er aan de hand?
Is het nationale Povverddag of zo?
Men had op google gezocht naar Povverd en was zo op mijn blog terechtgekomen. Maar waarom opeens allemaal op zoek naar povverd?
Ik zocht ook bij google en kwam op de website van RTV Noord terecht. O, nu snap ik het!

Povverdrevival (is hij dan weggeweest?)
Er is een oud recept teruggevonden, afkomstig van de Menkemaborg.
Daar leefden denk ik welgestelde mensen. In het recept gaan slagroom en rozewater.
Wonderlijk vond ik dat het in de oven gebakken werd. En zag ik het nou goed dat de bakker op het filmpje siliconenbakvormen gebruikt?
Ik dacht dat het bijzondere van de povverd was dat het in een blik of pan in een waterbad gegaard werd. Dat het zo door eenvoudige mensen gemaakt werd bij gebrek aan een oven.
De povverd van het filmpje doet mij meer aan een tulbandcake denken, maar als het zo in een recept van 1750 staat moet het wel kloppen.

Toen wij afgelopen zondag bij de voorstelling van Het Herstel van de Toekomst in Scheemda waren werd daar ook povverd geserveerd, die was op de mij bekende manier gemaakt.
Opeens zag ik daar Henk Scholte lopen (ik herkende hem van internet) en ik dacht, ik ga het even aan hem vragen. Hij vertelde dat er in de oude kookboeken nog niet van de au bain marie-methode werd gesproken, ook niet in het 100 jaar oude Wannee kookboek voor de Amsterdamse huishoudschool. Je zou dus denken dat au bain marie nog niet zo lang bestaat.

Op wikipedia vond ik het volgende:
Maria (ook wel Maria de Alchemiste, Maria Prophetissa of Maria de Jodin, Marie la Juive) was een bekende alchemiste uit Alexandrië, die zou geleefd hebben ergens in de 1e drie eeuwen van onze jaartelling.
Zij staat bekend voor de uitvinding van naar haar genoemde au bain-marie, gebruikt bij chemische processen waarbij een zachte opwarming vereist is.

En op de website van Nissaba vond ik dit:
Maria de Jodin. De alchemistische traditie kent een Maria de jodin. Zij leefde in de eerste of ook wel derde eeuw in Alexandrië, een belangrijk wetenschappelijk centrum in deze tijd. Deze tak stond onder bescherming van de godin Isis, en er maakten vooral vrouwen deel van uit. Maria was bekend als Maria de profetes en als zuster van Mozes. Zij hield zich onder meer bezig met het alchemistische proces om basismetalen om te zetten in goud. 
Haar naam is bewaard gebleven in de kookmethode waarvan de uitvinding aan haar is toegeschreven, waarbij een dubbel bad wordt gebruikt, bij ons bekend onder de Franse naam bain Marie, in Duitsland Marienbad genaamd.

Maar wanneer we voor het eerst deze techniek bij het bereiden van eten gingen gebruiken kon ik niet ontdekken.
Ik vind het erg leuk dat die povverd zo in het nieuws was, al zal ik hem niet gauw bij een bakker kopen - zelfmaken is veels te leuk - en zeker op mijn eigen manier, want die bevalt prima, au bain marie, zonder slagroom of rozewater.
Henk Scholte zei ook dat in het recept van Bofferd gesproken werd. Zouden het misschien toch twee verschillende dingen zijn? Ik las ook dat een bofferd in melk of vla lag. Dan is dat geen povverd.
Hij vertelde nog dat er ook wel abrikozen in gingen, toevallig heb ik dat ook een keer gedaan omdat ik toen te weinig rozijnen in huis had. Dat was erg lekker. Ook zei hij nog dat er wel spek omheen ging, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen