zondag 26 juni 2011

Plukwandeling op de kwelders

Na veel cultuur dit weekend, geweldige muziek bij Lou, wandeling met gedichten en hofjes en film in Stad, nu tijd voor natuur. Zo nat als het gisteren was, zo zonnig is het nu.
We nemen de trein naar Winsum en worden daar opgehaald door Carin om naar  Landhuis Oosterhouw in Leens te gaan.
Ik heb een plukwandeling met Ria Loohuizen geboekt. Ik had vorig jaar haar boek Van Nature aangeschaft, zo’n leuk boek en toen ik dus las over deze workshop op de website van Oogsten zonder zaaien heb ik ons direct opgegeven.

We worden hartelijk ontvangen door Ria, een vrouw naar mijn hart, en door de eigenaars van Oosterhouw, landschapsarchitect Klaas T. Noordhuis en beeldend kunstenaar/kok/schrijver Hans Christiaan Klasema, twee illustere mannen die in dat prachtige landhuis wonen. In de CV van Klaas las ik deze zin: Een niet erg gelukkige jeugd compenseerde ik met dromen op de dijk’. Dan heb je mij te pakken!
Gisteren, tijdens de poëziewandeling werd er een gedicht van C.O. Jellema voorgelezen, de toenmalige levensgezel van Klaas, die in in 2003 overleden is. Helaas weet ik niet meer welk gedicht het was.
Misschien kan ik het nog achterhalen.
Trouwens over het landhuis Oosterhouw en zijn bewoners zou ik ook een blog vol kunnen schrijven. Misschien komt dat nog, als we er nog een keer naar terugkeren. Onderaan dit bericht nog een mooi filmpje.



Ook ontmoeten we de andere deelnemers, bijzonder leuke mensen.
We gaan aan de mooi gedekte grote tafel zitten, onder een tentdak en Ria vertelt hoe het er in Nederland voorstaat betreffende ‘wild eten’, natuurbeleving en hoe zogenaamde natuurbeschermers in kantoren achter bureaus en tekentafels bepalen waar en hoe we aan de natuur mogen ‘deelnemen’ en wat we daaraan mogen (of moeten) beleven.


Na deze introductie, met heerlijke koek en dan nog een wild soepje, wachten we op het afgaande tij.
We bekijken ook de mooie parktuin met diverse tuinstijlen, de achtertuin en moestuin en het landhuis met kamers van een doorleefde schoonheid, vol boeken en kunst. Ook A. exposeert hier zijn bijzondere fotoglasplaten.
Dan trekken wij onze kaplaarzen aan, rijden naar Moddergat en lopen naar de kwelders. Daar plukken we zeekraal, zeemelde en lamsoor. Al plukkend snoepen we er al van. De lamsoor begint te bloeien en de kwelders kleuren hier en daar al lilapaars. Ook groeit er zeealsem, met z’n aparte geur.
Het is hier zo mooi, wat een voorrecht om hier in de buurt te wonen!


Lamsoor
Zeekraal
Zeekraal en op de voorgrond zeemelde

Bij terugkomst besluiten we wie wat gaat maken van onze oogst en gaan we de keuken in.
Het wordt een bijzonder feestmaal, met de geplukte zeegroenten, met vis onder knapperige wijnbladeren, tartaar van gerookte bietjes en feestelijke salades. M. bakt er geweldig brood bij. De gerechten worden geserveerd op de zeldzame Rosenthal borden met waterleliemotief.


Tartaar van gerookte bieten en zeekraal (op het mooie Maria Rosenthal servies)
Salade met bloemen en de geplukte zeegroente

2 opmerkingen:

  1. Als je eind juni weer eens in Groningen bent is dit wellicht ook leuk:
    21 juni SintJansmarkt en het weekend erna 'Wierweekend' beide in Kloosterburen.
    http://sintjankloosterburen.nl/activiteiten-2/activiteiten/
    Groet,
    Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet niet of we daar zijn dan, maar bedankt voor de leuke tip!

      Verwijderen