woensdag 2 november 2011

Zomerse herfstdag


Terwijl ik gistermorgen na het werk terugfietste, op deze heerlijke warme herfstdag, zag ik opeens mooie paddestoelgroepjes. Inktzwammen en andere. Ik weet niet zoveel van soorten paddestoelen, maar ik vind ze altijd erg mooi als herfstplaatje.


Vlakbij die plek was een plas  en daar zag ik een heleboel Nijlganzen van dichtbij (wat eigenlijk geen gans is).

Vroeger zou een aantal ontsnapt zou zijn en inmiddels is er een flinke populatie ontstaan. Het schijnt een naar beestje te zijn, die nesten inpikt en kuikens van andere eenden verdrinkt.
Een koppeltje jonge nijlganzen (nog zonder oogvlek) kwam op me af gerend, ze dachten dat ik iets te eten had. Beetje raar zijn ze wel.





Ook liepen daar muskuseenden, die zien er dan weer tragisch uit, met die rode wratten in ’t gezicht.


Maar het mooiste waren de brandganzen, prachtige ganzen vind ik dat.



1 opmerking:

  1. Die nijlganzen hebben al een woeste blik. Het zijn mijn typjes ook niet. De brandganzen, die vind ik wel mooi
    Tegenwoordig vliegen en drijven er zoveel vreemdelingen in het luchtruim en in de sloten.
    En heel soms krijg je rare kruisingen. Wilde eenden en de rietgans.
    If it walks like a duck, talks like a duck...is het dus niet altijd een duck.

    BeantwoordenVerwijderen