vrijdag 23 maart 2012

Spaghetti met tomaten-quornsaus (vegetarisch)


Ha, jippie, vrijdagmiddag … begin van het weekend en stralend mooi weer. Geen tijd verspillen met boodschappen doen, na het werk gauw gauw naar huis fietsen en de zon in. Voor je het weet is het weer bewolkt.

Maar er moet straks wel gegeten worden. Wat hebben we nog, in koelkast en voorraadkast?

Een pakje Quorn
De courgette uit de Odintas van gisteren
Sjalotjes, knoflook
Groenselderij
Een verdwaald stuk rode paprika
Een restje gekookte broccolli
Stukje pecorino
Een flesje passata
Wijn is ook nog in huis…


Het is duidelijk, restjes en voorraad: vegetarische spaghetti gaat het worden!

  
Dat flesje passata heb ik laatst in de Natuursuper bij mij in de straat gekocht.
Het was een aanbieding en de ingrediëntenlijst sprak me wel aan:
Italian Organic Sun Ripened Tomatoes. And that’s All!





Toen ik het openmaakte en rook en proefde … wow … ik was plots heel ergens anders … erg zuidelijk, zo ongelofelijk zonnig lekker, je zou het bijna zomaar opdrinken, 
neee het moet in de saus …
Even op de fijne website van Mr. Organic gekeken.




Ik maakte ons avondmaaltje zo:
Verhit een lepel olijfolie in een pan en voeg de kleingesneden sjalot, groenselderij, paprika, courgette met wat gedroogde tijm en oregano toe.



Onder af en toe roeren zachtjes stoven.
Dan een glas rode wijn toevoegen en laten verdampen op hoog vuur.
De passata toevoegen, wat fijngesneden peterselie, 200 ml bouillon en lekker veel peper. Ik had nog gedroogde takjes rozemarijn, ook eentje erbij en de saus ongeveer een kwartiertje zachtjes laten pruttelen.


Spaghetti koken.
Pecorino raspen.


De quorn in een koekepan kort in wat olie bakken, geperst knoflookteentje erbij.
Het rozemarijntakje uit de saus verwijderen.
Het restje gekookte broccolli en de gebakken quorn aan de saus toevoegen, proeven, zo nodig zout toevoegen.
De saus op de spaghetti scheppen, garneren met wat fijngesneden basilicum en serveren maar.
Simpel en lekker. Mannetje zat te smullen (en ik ook).


Koelkast leeg. Morgen weer boodschappen doen.

We gebruiken de helft van de saus, de andere helft gaat de diepvries in,
voor een volgende keer met geen zin in boodschappen.





1 opmerking:

  1. Ik kan het bijna ruiken....prachtige beschrijving en foto's.

    BeantwoordenVerwijderen