dinsdag 17 juli 2012

Dinsdag Dicht (54)

Verpardeneer mij boosaardige sukkel mijn domme spitsmoedigheid!

Na Tsjechov in de Veenkoloniën, vorig weekend in Zuidwending bij Veendam, ben ik nieuwsgierig geworden naar Tsjechov. De voorstellingen Het Geluk zijn gebaseerd op korte verhalen van hem. Ik ken hem van naam, maar heb bij mijn weten nooit iets van hem gelezen.
We halen de eerste twee boeken van de verzamelde werken uit de bieb.
Het eerste verhaal, Brief aan een geleerde buurman, uit 1880, doet me gelijk al schateren, heerlijk om te lezen!

Waarom is een dag ’s winters kort en een nacht lang, en zomers andersom?
Een dag is ’s winters kort omdat hij net als overige zichtbare en onzichtbare voorwerpen krimpt van de kou en omdat de zon vroeg ondergaat, terwijl een nacht door het aangaan van de hemellichamen en lantaarns uitdijt, daar hij warmer wordt.
Verder heb ik nog ontdekt dat honden in de lente gelijk schapen gras eten en dat koffie schadelijk is voor volbloedige mensen omdat dit duizelingen in het hoofd teweegbrengt en een troebel gezichtsveld in de ogen en meer van dergelijke dingen.

1 opmerking: