dinsdag 9 oktober 2012

Paddestoelen bij Nuis

Dag 4. Ik word wakker uit een diepe slaap – ik hoor iets. Ons ontbijt wordt beneden neergezet. Een dienblad vol lekkers. Dat is een leuk begin van de dag. 

Vanmiddag hebben we een herfstwandeling met het Groninger Landschap. Wel in een heel andere hoek, het Westerkwartier, dat komt omdat ik dit al gepland had, maar nog geen slaapplaats had geregeld. Het is de enige wandeling van het Groninger Landschap die we meekunnen doen, dus zodoende. Maakt niet uit, we hebben een auto en rijden naar het historische landgoed Coendersborch bij Nuis waar de wandeling start. 


Ik heb altijd bewondering voor de vrijwillige gidsen, die zoveel weten en met hart en ziel deze wandelingen begeleiden. Zo ook nu weer, Imie, Dick en ook Hanneke zitten vol verhalen en wetenswaardigheden. Wat zien we veel paddestoelen! Niet alleen bruine, maar ook witte, rode, gele, paarse. En veel verschillende vormen en namen. Paddestelen die op biefstuk lijken, op aardappels, Een deelneemster proeft van de braakrusula. Zij spuugt het direct uit … scherp zegt ze. Ik kijk naar haar en (gek!) ik neem ook een hapje. Inderdaad net een spaanse peper, ik spuug het onmiddelijk uit en heb nog urenlang een verdoofd gevoel in het puntje van m’n tong.


Wat een mooi gebied en wat boffen we met het weer. Een bijzondere paddestoel is de witte kluifjeszwam, hij ziet er inderdaad ook uit als een kluifje. Normaal kwam hij hier niet voor, maar omdat er steeds vaker schelpenpaadjes worden aangelegd, kan hij hier groeien, hij heeft namelijk kalk nodig.
Witte kluifjeszwam
Nog een aparte paddestoel. De grote stinkzwam (Phallus impudicus, letterlijk: onbeschaamde penis). Inderdaad een onbeschaamd geval, wat wel hilariteit oproept.


Ik heb waarschijnlijk niet alle namen (goed) onthouden, thuis nog maar eens nazoeken, maar hier een selectie van de ontdekte paddestoelen:


Biefstukzwam
Biefstukzwam
Aardappelbovist
Inktzwam
Inktzwam
(nog geen naam)
Eekhoorntjesbrood
Eekhoorntjesbrood met deurtje
Nevelzwam
(nog geen naam)
(nog geen naam)
Porseleinzwam
Rodekoolzwam
Tonderzwam
Vliegenzwam 
Vuurzwammetjes
Zwavelkopjes
Ook deze beauty kwamen we tegen, een landgeit
Een heerlijke middag en weer veel geleerd. We rijden naar Winsum om te gaan eten bij de Gouden Karper, Mijn Architect neemt kabeljauw, ik ga voor het vegetarische gerecht, een groente-notentaartje … en met gewone champignons, heerlijk!

5 opmerkingen:

  1. Leuk, 'k ben in 't Westerkwartier opgegroeid, voelt toch een beetje als thuis, :)
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend,al die paddenstoelen.
    Wat zul je genoten hebben.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...en wij hebben er 3 1/2 jaar gewoond, nl. in Oostwold.
    Prachtige omgeving, vooral die kleine dorpjes zoals Nuis.
    Nog veel plezier in het Grunningse....!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig, de paddenstoelen. En wat lijkt me de Kleine Wierde een heerlijk onderkomen! Nog mooie dagen gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Verschillende eetbare soorten: eekhoorntjesbrood, biefstukzwam.

    BeantwoordenVerwijderen