vrijdag 13 september 2019

Moederkruid

Ook weer zo’n cadeautje van de natuur. Dit mooie plantje verscheen zomaar in mijn tuin:


Ik dacht eerst aan een kamille-achtige, maar het is moederkruid.
Bij het googelen kwam ik uit op Chrysanthemum parthenium en Tanacetum parthenium.
Het blijkt hetzelfde te zijn. In de loop der tijd heeft hij verschillende namen gehad, uitgelegd op Annetannes pagina.


Tanacetum is ook de naam van Boerenwormkruid (Tanacetum vulgare), als je de witte blaadjes van moederkruid wegdenkt, lijken ze er wel op.
Ik vind hem erg leuk en ontdekte deze ook al op twee andere plekken in mijn tuin.

Wat ik nog tegenkwam op het internet is dat hij iets minder dramatisch is dan zevenblad.
Ik hou wel van woekerende soorten, die levenskracht die er uitspat.
Maar ik bepaal waar er gewoekerd wordt. Soms ben ik onverbiddelijk. Ik heb het kleefkruid eronder gekregen, in ieder geval dit jaar.
Ook de haagwinde heb ik redelijk in de hand. Havikskruid en nagelkruid nog niet, maar daar wordt gestaag aan gewerkt.

Moederkruid, alleen voor de naam wil je het al in je tuin hebben, toch?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten