zaterdag 7 mei 2022

Wit

Opeens viel het me op dat ik best veel witte planten heb. Soms zie je tuin prachtig oplichten door al dat wit. In het Berkperk en in het Stenen Tijdperk staat Iberis sempervirens, de Scheefkelk, die flink gegroeid is:



Damastbloem (Hesperis matronalis ‘Alba’) bloeit ook al uitbundig:


Natuurlijk ontbreekt Lievevrouwebedstro niet (Galium odoratum), bijna overal in mijn tuin kom je haar tegen:


Ook een favoriet: Haarlems klokkenspel (Saxifraga granulata var. plena), na een moeilijke start heeft deze zich al aardig vermeerderd. Op deze site vind je leuke informatie over het plantje, die daar moeder aller stinzenplanten genoemd wordt.



Van Daslook, Allium ursinum, word je ook blij, mooi blad en bloem, het vermeerderd zich goed en het maakt niet uit als het overal tussen verschijnt, want het verdwijnt vanzelf weer. En het is lekker en gezond.


Op Talud 1 groeit Grote muur (Stellaria holostea).


In het Witte Perk heeft het Bochtig look (Allium Zebdanense) zich ook al wat meer uitgebreid:


Ook in het Witte Perk een flinke pol Hoornbloem, Cerantium tomentosum. Op de voorgrond Anthriscus sylvestris ‘Ravenswing’, Fluitekruid of Weidekervel, met donker blad.

 
Ik vergeet nogal eens naar boven te kijken, had ik bijna de eerste keer dat de Sneeuwklokjesboom (Halesia Carolina) bloeit gemist!


Wilde planten zijn ook geliefd in mijn tuin, zoals bijvoorbeeld Look-zonder-look (Alliaria petiolata) die op verschillende plekjes door de hele tuin verschijnt. Je trekt hem er makkelijk uit als het moet, maar voorlopig nog maar laten staan, want het is een waardplant voor het Oranjetipje (net als de Scheefbloem en de Pinksterbloem).


Bellis Perenis, het Madeliefje, grasmaaien deert ze niet, integendeel, ze worden er alleen maar talrijker van. Toen we in 2018 begonnen met de tuin zag je er geen een en nu overal in het gras. In de perken haal ik ze wel weg, want daar worden het grote bladpollen die tussen de vaste planten gaan staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten