zaterdag 25 februari 2023

Sneeuwklokjeswandeling

Galantofielen (sneeuwklokfanaten) verzamelen  bijzondere varianten. Er zijn erg mooie sneeuwklokjes te koop voor astronomische bedragen. In mijn tuin zie ik dat het er elk jaar meer zijn, maar wel allemaal dezelfde, de gewone sneeuwklok. Voor het eerst heb ik tien andere bolletjes gekocht, Galanthis ‘Viridapice’, geplant in Paal en Perk, een sneeuwklok met groene puntjes. Ze zijn wat later dan de gewone. Hopelijk breiden deze zich ook massaal uit.




Maar wanneer zijn sneeuwklokjes mooi? In grote getale! Dus of het nu de gewone of bijzondere varianten zijn, ze zijn vooral mooi in hoeveelheden van duizenden, misschien zelfs miljoenen.

In onze provincie zijn heel veel leuke activiteiten rond de sneeuwklokjes, vooral in Oost-Groningen, zie hier.


Deze morgen doen we de sneeuwklokjeswandeling, georganiseerd door IVN-Regio Noord, bij de Wytsemakooi in Uithuizermeeden. Al rijdende door een niet zo inspirerend landschap vol boerenloodsen en zicht op heel veel windmolens, zien we aan het eind van de weg wat auto’s en mensen staan. De stevige wind is vandaag ijzig koud.

Na de kennismaking stelt een van de gidsen voor om wat dichter bij de bomen te gaan staan en, oh, wat een verschil … even uit de wind staan.

Ondanks de kou is er veel animo, veel meer dan de aangegeven 30 deelnemers. Er zijn drie gidsen van Natuurmonumenten en we worden in drie groepen verdeeld. Onze gids is een begenadigd verteller. 



De Wytsemakooi is de oudste eendenkooi van Groningen. Deze eendenkooi heeft een driehoekige vorm en behoorde ooit tot het bezit van de Rensumaborg. In eendenkooien werden tamme eenden gebruikt om wilde soortgenoten te lokken. Kooikershondjes joegen de eenden de vangpijp in en deze waren ter consumptie van de eigenaar van de kooi. Nu vinden we het wreed en mag het ook niet meer.

Maar de mensen die nu nog steeds eend willen eten beseffen niet dat de eenden die ze eten, in dichte schuren leven en in hun korte miserabele leven nooit water zullen zien. Dus misschien nog wel wreder dan wat die kooikers deden. Beter is helemaal geen eend meer eten. Ik vond het vroeger ook lekker, maar nu ik geen dieren meer eet, mis ik het niet! 


Een hele oude wilg

de toegang tot de eendenkooi


De kooiker mocht ook wat eenden verkopen, maar de opbrengst was gering. Een kooiker begon met het kweken van stinzenplanten, want dat was in die tijd goede handel, met name de sneeuwklokjes. Reeën die de grond omwoelden zorgden dat de sneeuwklokjes door de hele eendenkooi verspreid werden.




Nu is het prachtige gebied rond de eendenkooi een sprookjesachtig plek, met miljoenen sneeuwklokjes. Straks zal het geel kleuren van het speenkruid.





Ondanks de koude snijdende wind was het een erg leuke wandeling, leuke gidsen, leuke mensen … heel inspirerend. Ik ga streven naar miljoenen sneeuwklokjes in mijn tuin.



2 opmerkingen:

  1. Ook ik droom over een tapijt van heel erg veel sneeuwklokjes in mijn tuin.
    Ik heb geen reeën of varkentjes die mijn bolletjes verder verspreiden, de merels doen hun best, maar die snaveltjes komen niet diep genoeg.
    Maar zelf wat polletjes splitsen, als ze uitgebloeid zijn.
    Hartelijke groet, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook alleen maar de merels en ik verdenk woelratten. Want soms zie ik toch een enkel sneeuwklokje op een plek waarvan ik zeker weet dat ik daar niet geplant heb.

    BeantwoordenVerwijderen