donderdag 6 augustus 2020

Vlinders in de tuin

Als je lijstjes met planten voor vlinders bekijkt staat er altijd wel een Vlinderstuik, Buddleja bij.
We hebben er eentje, gekregen voor verjaardag. Met grote diep paarse aren met de stoere naam ‘Black Knight’. Hij is mooi, maar toch ben ik niet heel erg fan van vlinderstruiken.
De aren zijn snel uitgebloeid en dan vind ik ze nogal lelijk. Voordeel is dat als ik ze wegknip er steeds nieuwe gemaakt worden.
Ik hou m’n hart vast als ik zie hoeveel hij in 1 jaar gegroeid is. Als dat zo doorgaat staat hij op een verkeerde plek. Dus verplaatsen of compact te houden. Ik probeer dat laatste eerst.
Ik heb ook wel prachtige exemplaren in andere tuinen gezien hoor, ook op vakantie in buitenland.
Dus hij hoeft niet weg, maar het gekke is dat er bij mij helemaal niet zoveel vlinders op af komen.

Soms zit er een Atalanta of een Dagpauwoog op de Vlinderstuik, maar de Sierui, Wilde Marjolein en Koninginnenkruid scoren toch hoger.
De Kolibrivlinder komt aan het begin van de avond ook wel op de vlinderstuik, maar pas nadat hij Verbena 'La France’ bezocht heeft.

De soorten vlinders die tot nu gelukt zijn om op de foto te krijgen:


Dagpauwoog op Vlinderstruik
Atalanta op Vlinderstuik
Kolibrivlinder op Verbena ‘La France’... onmogelijk te fotograferen
Bruin zandoogje op Wilde marjolein
Koolwitje op Sering, die nu voor de tweede keer bloeit!
Mooi wit op wit, Koolwitje op Damastbloem
Atalanta op Koninginnekruid
Veel Dagpauwogen op Sierui
Gehakkelde aurelia
Kleine vos op Sierui
Citroenvlinder op Sierui
Boomblauwtje op Wilde marjolein
Op Facebook volg ik ecologisch hovenier Wankja Ferguson. Wij hebben vorig jaar aan een excursie van haar meegedaan in Veenhuizen. Er zijn weinig mensen in Nederland die zo veel weten van verschillende soorten bijen en vlinders als zij. Ik leer veel van haar.

Ook lees ik graag haar ongezouten mening over wat instanties en organisaties melden over wat wel of niet goed is betreffende beheer, maaibeleid, voorlichting en insecten. 

In bijvoorbeeld dit artikel zegt zij over de vlinderstruik:
 “Er is werkelijk bijna niet tegen die vervelende vlinderstruik áán te véchten. Een vlinderstruik is een exoot die in een zeer klein gedeelte van het jaar een paar van de meest algemene vlinders aantrekt, het is géén waardplant dus geen voedselplanten voor de rupsen. Dus met alleen maar vlinderstruiken in de tuin, hoe leuk ook, ondersteun je géén énkele vlinder. In België staat deze plant overigens ook als als invasief te boek. De vlinderstruik staat model voor de meeste exoten. Ze ondersteunen niet of nauwelijks onze inheemse fauna.”

Gelukkig heb ik heel veel inheemse soorten planten. Ik heb niet te klagen over het aantal vlinders in mijn tuin, maar na vorig jaar, toen ik wel 90 Distelvlinders in een week telde, is het nu toch wel wat povertjes.
Eentje zag ik op de Wilde marjolein:



Tot slot: Paar weken geleden schrok ik, zie ik een hoornaar? Het blijkt de Hoornaarvlinder te zijn ... en het zijn er twee.

Sesia apiformis 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten