zondag 28 januari 2024

Kamerplanten C

Dit grappige plantje heb ik in december aangeschaft bij Bloemenhuis Balkema in Bedum. Het is een Corokia cotoneaster, ook wel Zigzagstruik genoemd, komt oorspronkelijk uit Nieuw-Zeeland. Hij heeft piepkleine blaadjes. Eigenlijk is het een kuipplant, hij kan in de zomer naar buiten op een beschutte plek in de halfschaduw en voor de vorst weer naar binnen.

Het is nu nog een klein ding, maar hij zou wel 2.00 m hoog kunnen worden. Ook kan hij gaan bloeien met gele stervormige bloemetjes en daarna rode vruchtjes. We zullen zien.


Toen we een keer door de straat van het UMSG liepen vielen mij de reusachtige planten daar op. Vooral één soort vond ik bijzonder, waarvan ik eerst dacht dat ze nep waren. Ik maakte een foto en bewaarde deze met het voornemen, deze plant ooit aan te schaffen.


In november vorig jaar kwam ik hem tegen, voor een redelijke prijs en ik was meteen verkocht.

Het is een Caryota mitis, de Nederlandse naam is Vissenstaartpalm. Hij staat nu in de hoek van de glazen pui in de keuken en ben er erg mee in mijn nopjes. Het voegt gelijk iets toe.


Het is een tropische plant die graag een standplaats met halfschaduw heeft. Dan staat hij dus verkeerd, want dat raam is op het zuiden. Nu gaat het nog wel, maar verder in het jaar zal hij naar de huiskamer moeten verhuizen en moet ik voor die plek weer iets anders verzinnen.


De Citroengeranium doet het altijd goed, maar is nu een rare misvormde slungel geworden. Ik knip hem helemaal terug en heb zodoende heel veel stekjes. Leuk om weg te geven als ze aanslaan! Ze ruiken zo lekker naar citroen en houden muggen op afstand. Het is eigenlijk een buitenplant en kan zodoende in de zomer op de tuintafel staan.

Om hem compact te houden kun je beter de bloempjes er uit knijpen, maar ik laat ze soms zitten omdat ik ze zo lieflijk vind.


Januari 2024:




Nog een plant die ik al jarenlang wil hebben: De Clivia. Omdat deze me zo aan mijn vader doet denken. Hij was er gek mee. Hij verzorgde zijn uit de kluiten gewassen exemplaar met veel liefde. Wij mochten amper in de buurt komen, als we er te dicht langs liepen hoorde je gelijk: ‘Pas op de Clivia!’ Ik zag een kleine staan bij AH, en kon het niet laten ...


Hij bloeit fantastisch:


Na een maand valt de eerste bloem uit ... het feest zal gauw over zijn. Hopelijk krijg ik hem weer in de bloei.


Nog een plant van vroeger, de Crassula of geldboom. Ik had een best groot exemplaar in de jaren 70/80, maar waarom ik die niet meer heb kan ik me niet herinneren. Dus een nieuwe aangeschaft, hoewel deze iets puntiger blaadjes heeft.

Chlorophytum comosum, Graslelie staat bij de G.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten