Deze maand worden we verwend met mooie zonsopgangen, een reden om uit bed te gaan. Vanmorgen om half 8:
Na een zoektocht van zo'n 10 jaar door de provincie ... zijn we er eindelijk gaan wonen in 2018!
zondag 13 november 2022
zaterdag 12 november 2022
Broccoli
Een buurvrouw vroeg of ik zin had om mee te gaan om broccoli te oogsten. Dat soort dingen vind ik altijd leuk. Het was deze zaterdag bijna overal in Nederland mooi weer, behalve in Groningen, daar hadden we heel de dag dikke mist. Maar het was niet erg koud en het was voor een goed doel, de broccoli was bestemd voor de Voedselbank. Als broccoli voor de eerste keer geoogst is, maakt de plant nog veel nieuwe zij-stronken. Prachtige, iets kleinere, broccoli's.
Voor de boer is het niet rendabel om dit nog eens te oogsten, hij kan er ook niet meer met een machine over, want veel te nat.
Dus liepen we met een klein groepje mensen te soppen en te glibberen tussen de planten door en met grote messen de stronkjes afsnijden. We vulden een hele aardappelkist en mochten voor onszelf ook wat meenemen. Dankbaar werk.
Boeketje doorgeschoten broccoli in een vaas van Jan, prachtig toch?
donderdag 10 november 2022
Hare majesteit Wesp en brandhout
vrijdag 30 september 2022
Avalon
Omdat we nog bang zijn dat Ta zal sterven, wil ik graag alvast een hennetje erbij. Want als Ta dood is, is Ruby alleen. Het lijkt me voor haar lastig om je maatje kwijt te zijn en gelijk aan een ander te wennen. Ik ga op zoek. Het is sowieso niet makkelijk om zijdehoenhennen te vinden, hanen daarentegen zijn er in overvloed. Maar voor een haan is het nog te vroeg.
We hebben geluk, via Marktplaats vind ik een hen in Leek. Ze is van juni dit jaar. We gaan haar direct ophalen. Toevallig lijkt ze heel veel op Ta, precies dezelfde kleuren.
We noemen haar Avalon.
We zetten haar heel de dag in de voorren en sluiten die af. Zo kunnen ze elkaar zien door het gaas, maar niet bij elkaar komen.
Als het bijna donker is tillen we Ta in nachthok, Ruby gaat dan ook naar boven. We zetten Avalon erbij en hopen op het beste voor de volgende morgen.
maandag 26 september 2022
Kippenzorgen (2)
Opeenskwam ik erachter: Ta is blind. Alles valt op z'n plaats. De problemen met de soorten trapjes, niet meer kraaien, niet naar binnen of naar buiten komen. Het is geleidelijk gegaan, wie weet al in het oude hok, maar daar kende hij alles. We herinneren ons dat we weleens blinde kip tegen hem zeiden, omdat hij een lekker hapje, wat we voor z'n snavel hielden, niet gelijk zag. Ik heb vandaag gelijk de dierenarts gebeld. Het is zeker geen vogelgriep, geen virus. Je ziet niets aan z’n ogen, geen waasje. Ze denkt aan een tumor misschien, die op de oogzenuw drukt. Je ziet niet dat hij pijn heeft, maar dat zegt niets, een prooidier laat dat sowieso niet merken. Ze schrijft een medicijn voor.
Een tabletje opgelost in water, en dat moet dan met zo'n spuitje in z’n bek gespoten worden. Wat een marteling, hij houdt de snavel vast op elkaar! Ik moet wrikken. Ik besluit direct, dit gaan we niet nog eens doen!
De dierenarts komt langs en schrift homeopatische korreltjes met arnica voor. Die hoeven niet gegeven te worden, het flesje kan ook onder z’n neus gehouden worden. Voor als hij hoofdpijn heeft.
Ta stopt met eten en drinken. Tenminste wat we zien. Ik denk dat hij wel dauwdruppels van de grassprietjes hapt. Anders zou hij het niet zolang volhouden lijkt me. Hij schudt vaak met z'n kop of houdt hem naar 1 kant.
Het is triest. Er is weinig over van ons fiere haantje. Zijn staart hangt, zijn walnootkam krimpt, hij maakt geen geluid en staat vooral met z'n kop tussen de veren. We denken dat hij dood gaat. Wanneer grijp je in?
Ta komt 's morgens niet zelfstandig naar beneden. Ruby blijft dan ook binnen, Ta was altijd de eerste en Ruby volgde dan. We halen Ta er uit en zetten hem 's avonds weer binnen.
dinsdag 30 augustus 2022
Tuin in augustus
De kleur van de Reigersbek (Erodium manescavii) in het Stenen tijdperk knalt er wel uit!
In het Witte perk, verschillende tinten wit. Sneeuwsteraster (Aster divaricatus) links en Echinacea 'Virgin' rechts.
De vaste stokroos is dit jaar wat minder uitbundig, het is ook wel erg vol daar. Ik denk dat ik ze volgend seizoen wat meer ruimte moet gunnen.
Een bel bij de poort, staat leuk, maar we horen hem niet ... de buurman wel.
zondag 28 augustus 2022
Kippenzorgen (1)
Na de verhuizing is Ruby gestopt met eieren leggen. Op 16 augustus kwam er nog een eitje, maar daar is het bijgebleven. Het zou winterstop kunnen zijn, hoewel ze vorig jaar gewoon door bleef leggen. Het kan ook nog de stress van de verhuizing zijn. Nu hebben we de kippen niet voor de eitjes, maar als er niet gelegd wordt is er meestal iets aan de hand.
Opeens zag ik dat er wel heel veel veertjes overal lagen. Ruby gaat in de rui! Ze gaat er steeds zieliger uitzien. Verwennen maar met gedroogde meelwormen en vlokreeftjes en extra vitamientjes. Het hoort erbij, hopelijk gaat het snel.
zaterdag 20 augustus 2022
Open Tuinen Estafette
De afdeling van Groei en Bloei, Stadskanaal, is dit weekend als laatste te bezoeken. We gaan met tuinvrienden Jan, Henri en Annie.
We bezoeken De Stonefarm in Stadskanaal en Acht is meer dan duizend in Onstwedde. De Stonefarm is een vrij grote tuin van 2 ha en, zoals de naam zegt, vind je er veel stenen en zwerfkeien. Mooie planten, bomen en heesters, leuke paadjes en grote gazons. Ook veel, zoals ik het noem, frutsels. Vaak heel leuk, zoals een hagedis van ijzer hier en daar, maar het blijft oppassen dat het niet teveel afleidt van de planten. In zo'n grote tuin kan wel wat, ik moet mezelf ook altijd terechtwijzen als ik weer iets neerzet.
Het is zeker een mooie tuin om te bezoeken. We werden door de eigenaars ook hartelijk ontvangen met koffie en wat lekkers.
![]() |
| Heel groot blad! |
![]() |
| Henny tussen de theepotten ... |
![]() |
| Henri gaat hier helemaal op in de tuin. |
We mogen verschillende soorten proeven. Zoals rode bes, braam, blauwe bes. Sommige vind ik wel lekker, hoewel het veel zwaarder dan wijn smaakt en sommige vind ik niet lekker. We kopen een fles rode bes, smaakt meer naar een dessertwijntje. Misschien leuk in een klein glaasje bij Eet Lekker Mee.
zaterdag 13 augustus 2022
Dagje Buitenpost
Ik zag dat er een Flower Power markt in Buitenpost werd georganiseerd. De tekst van de site was zo dat het me wel wat leek. Workshops en activiteiten op gebied van duurzaamheid, lokaal eten, zelf(voorzienend) aan de slag enz. Het sfeertje was leuk, maar verder viel het wat tegen. Voornamelijk kraampjes met (hippie)kleding en sieraden. Veel hippies die er nog steeds zo uitzagen als destijds, alleen nu overwegend met grijs haar. De workshops waren me net tè alternatief. Het was wel een bijzonder terrein, veel bomen. Dat was fijn want het is een van de warmste dagen. Mooi gebouwtje ook. Na een heerlijk ijsje gingen we weer.
Omdat we nu toch in Buitenpost zijn kunnen we gelijk door naar de Botanische Tuin De Kruidhof, dat spreekt me meer aan.
Prachtige tuin en heerlijk rustig door het warme weer.
Deze moet ik ook maar eens zaaien:
In het tuincafé nemen we nog een heerlijke ijskoffie en keren weer huiswaarts.


















.jpg)









