dinsdag 19 maart 2019

Lente 2019

Het is lente! Officieel morgen pas, maar vandaag wordt het een prachtige dag.
Hoe mooi ik het geluid van de wind in de bomen ook vind, maar wekenlang is een beetje veel van het goede. Ook de regen is welkom en nodig voor de grond, maar nu even niet.


Henny hangt een nestkastje op, ik weet het is wat laat, maar ik kwam het nu pas tegen. Het kastje krijgt een mooi plekje op Anárion. Als er niets inkomt, dan misschien volgend jaar.


Ook hangt hij het bijenhotel op dat ik kocht bij Knuffelbijen.nl. Het zijn rosse metselbijen. De koker met poppen bewaarde ik in de koelkast. Ik plaats de koker onder het bijenhotel en haal het dopje eraf. Dat is niet de bedoeling, alleen het stickertje moest eraf. Maar nu kon ik de poppen goed zien ... 


... en er is er al een uitgekomen, links op de foto. Hij, want mannentjes komen als eerste uit, kruipt langzaam de koker uit en vliegt dan de tuin in. 
Inmiddels heb ik het dopje er weer opgedaan, er zit een gaatje in waardoor de uitgekomen bijen er uit kunnen. 

Er bloeit nog niet veel in mijn tuin, maar gelukkig zijn er krokussen, narcissen en blauwe druifjes. Verder heb ik veel speenkruid, knopjes gaan al bijna open. Ik ontdekte ook nog een kleine sering die bijna bloeit. Verder ook madeliefjes en de wilgen in en om de tuin met katjes vol met stuifmeel.



Ook andere soorten weten de bloemen te vinden:



Het is zo leuk dat het voorjaar wordt, ik ben heel benieuwd wat er allemaal tevoorschijn komt in de tuin. Zoals dit mooie anemoontje:


En wat is het fijn om weer buiten te kunnen lunchen!


Update: Hoe blij ik ook was met m'n ‘Knuffelbijen’ ... het is niet gauw goed.
Op de facebookpagina van Wankja Ferguson (ecologisch ontwerpster en beplantingsadviseur voor diervriendelijke tuinen), las ik het volgende:

Beste mensen, laat me jullie nu eens leren hoe het niét moet. Jammer genoeg worden steeds meer bijensoorten geteeld! Mensen kunnen maar niet ophouden met de natuur te willen manipuleren! Koop nooit van dit soort geteelde bijen. Wat het effect is, is dat je ziektes overbrengt van de ene naar de andere plek.

Als je bijen wilt helpen verbeter dan het biotoop. Plant meer bloemplanten, maak nestgelegenheid, gá echter niét kweken!

Laat bijen met rust en hun éigen nestgelegenheid zoeken en hun eigen gezondheid behouden. Telen op deze manier maak de bijen ziek! Je helpt ze er dus zeer beslist niet mee!


Wat je in ieder geval niet moet doen is mestelbijen kopen! Gesleep met bijen zorgt voor ziekteoverdracht. Voeg meer dood hout toe of maak diepe (minimaal 15 cm diep) bijenhotels en plant veel bloemen. Dat helpt ! Niet het kopen en verslepen van de diertjes.

(Knuffelbijen kopen is dus géén goede actie !)


Ik had het kunnen weten! Bijen kweken en dan van hot naar her slepen ... Het is gewoon weer een verdienmodel en helemaal niet om de wilde bij te helpen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten