maandag 5 augustus 2019

Aardappels

Voor het eerst in mijn leven aardappels gepoot.
Ik kreeg van iemand in Domies Toen twee soorten aardappels.


Lili Rose en Alouette, beide met rode schil, maar Lili Rose is ook van binnen rood en Alouette geel.

Van mijn buurman kreeg ik advies over het poten en een antieke pootstok te leen, nog van zijn grootvader geweest. Handig, dan komen de pootaardappels gelijk op de juiste diepte.
Op 26 april heb ik beide soorten aardappels gepoot.



Op 2 juli oogst ik nieuwsgierig de aardappels van 1 plant, omdat dat volgens mijn buurman als kon. Ik vind ze erg klein, maar wat zijn ze prachtig! We eten ze met smaak, maar de rest laat ik nog wel even zitten.

Op 25 juli haal ik weer een plant, de aardappels zijn nu wat groter en ik maak er prachtige rode, heerlijke chips van (uit de magnetron).




Ik heb er ook een keer Kartoffel-salat van gemaakt, heerlijk en leuk met die kleur:


 Op 1 augustus oogst ik weer een plant, en het resultaat is ruim een kilo:


Een week later, op 8 augustus, oogst ik de eerste Alouette. Aan deze plant zit wat minder, het resultaat op de foto is van drie planten.


Wat zijn ze mooi en ongelooflijk lekker.


Ik had niet gedacht dat het zo leuk zou zijn en makkelijk ook, aardappels uit eigen tuin.Ik zie hier in mijn omgeving met regelmaat spuiten. Dus dacht ik dat het heel ingewikkeld zou zijn, met veel ziektes en beestjes en Phytophthora. Maar niets van dat!


Toen wij in mei in Veenhuizen waren, kocht ik daar ook twee zoete aardappel-plantjes. Eigenlijk Zoete Bataat geheten, Ipomea Batatas. Ze hebben helemaal niets met de bekende aardappel te maken, het is een plant uit de windefamilie en schijnt gezonder te zijn.

Een bezoeker hoorde ik zeggen dat het slim is om ze in de kas onder de tomaten te telen, de tomaten gaan de hoogte in, de zoete bataat de breedte, en ze houden van warmte.
De plantjes waren bij de kraam door elkaar gehaald, dus was het niet zeker welke ik kocht.
De oranje ‘Orleans’ of de paarse ‘Molokai’. Maar ik denk de eerste, want ik zie geen behaarde bladeren en stengels.




Ik heb ze inderdaad in de kas oner de tomaten geplant. De eerste, mooie bloem verscheen op 3 augustus. Ik ben benieuwd!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten