dinsdag 26 mei 2020

Geraniums

Leuk vind ik ze, al die verschillende soorten ooievaarsbekken. Ik wil nog wel meer soorten, een echt blauwe staat op mijn wensenlijstje. De volgende geraniums staan al in mijn tuin:


Deze prachtige witte stond al in de tuin, hij staat in het M-perk.


Omdat ik wit erg mooi vind bestelde ik nog wat zuiver witte geraniums bij Nijssen:
Geranium ‘White Ness’ voor in mijn Witte perk. Ze moeten de grasrand van het Berkveld wat in toom houden.
Maar na het planten, toen de eerste bloemen opengingen klopte er iets niet. Ze hadden een roze buitenkant.
Na speuren op de site bleek het de Geranium macrorrhizum ‘Spessart’ te zijn, die ik minder mooi vind.

Contact opgenomen met Nijssen en, heel netjes, de juiste geraniums worden alsnog opgestuurd, met excuses. Gratis.
Ik heb de ‘Spessart’ weer uitgraven en verbannen naar Paal en Perk en 
de ‘White Ness’ op de bedoelde plaats in het Witte perk geplant. 
De plantjes zijn nog klein, maar er is al 1 bloempje open en dit is de goeie!


De volgende twee soorten stonden ook al in de tuin. In Perk-2 een paarse:


En een roze, deze staat in Perk-2 en in Perk-4, waarschijnlijk Geranium sanguineum ‘Apfelblute’:

En deze hoge staat ook in perk-4.


Toen ik de foto wat beter bekeek en uitvergrootte zag ik een mini-beestje zitten:


Het blijkt een nimf van een Struiksprinkhaan te zijn. Nooit eerder gezien!

In het gras ontdekte ik nog een kleine felroze ooievaarsbek:


Een Bosooievaarsbek, Geranium sylvaticum, inderdaad uit het bos gehaald:


Natuurlijk heb ik ook de Donkere ooievaarsbek, Geranium phaeum, in Perk-4, bij Les Misérables en op het Talud:


Ik heb vorig jaar een stekje Zachte ooievaarsbek meegenomen van Lauwersoog, een Geranium Molle, met inderdaad zachte blaadjes. In Perk-1.
Die weet zich wel te handhaven, zeg! Maar je trekt hem makkelijk weg als hij te hard gaat. 


Verder heb ik nog diverse die nog niet bloeien, zoals deze van Jan Wilde een Tuin:


Toen ik vanmorgen naar het sporten fietste kwam ik bij een Langs-de-weg-stalletje en vond er deze twee, een mooie witte en eentje is een verrassing.


Uiteraard heb ik ook heel veel Robertskruid (Geranium robertianum), met dat vreemde geurtje. Die haal ik voornamelijk weg. Rondom de tuin (Buiten de perken) mag hij z'n gang gaan.
De witte soort kan wel blijven, die is niet zo opdringerig.



De leukste tot nu toe is deze aparte, hij stond aan de buitenkant van de tuin. Een gestreepte met een beetje een puntig blad. Ik heb vorig jaar een stekje binnengehaald en het is nu een flinke pol in Perk-1. Ik twijfelde eerst of het wel een geranium was, maar aan het blad te zien zou je het wel denken:


Na veel speuren op het internet lijkt hij het meest op Geranium psilostemon x oxonianum ‘Thurstonianum’ of Geranium x oxonianum ‘Catherine Deneuve’.
Op de plek waar ik het stekje vandaan heb, staat hij nu weer, ingepakt door Kleefkruid, hoog gras en Nagelkruid.
Ik heb hem vrijgemaakt en weer een deel meegenomen. Geplaatst in Perk-P.

Vindplaats Geranium x oxonianum puntje puntje:


Inmiddels heb ik van kweker Jan Neelen vernomen dat het hoogstwaarschijnlijk Geranium oxonianum ‘Zena Grant’ is. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten