dinsdag 31 mei 2022

De tuin in mei


Mei vind ik de fijnste tuinmaand! Je weet gewoon niet waar je eerst moet kijken, zo snel groeit en bloeit alles. Mei was mooi, maar wel droog. De potten krijgen sowieso water, maar ik heb ook een paar keer sommige perken van water voorzien.

De Engelwortel is ook weer van de partij!

Afgelopen herfst heb ik allerlei bollen in de grond gestopt en het is altijd spannend wanneer en hoe ze boven komen.

In het witte perk heb ik een Allium backhousianum 'Green Graze’, die gaat bijna bloeien. Hij bloeit met talrijke witte bloemetjes, maar de echt schoonheid schijnt na de bloei te komen, met glimmende zaaddoosjes. Maar dat doen meer grote alliums. Ik ben benieuwd.

Verschillende Ooievaarsbekken staan ook alweer in de bloei:




Een apart bolletje: Bellevalia, lijkt wat op Muscari, maar is het niet. Dit is Bellevalia pycnantha ‘Green Pearl’, bloeit zachtgroen en staat in het Witte Perk:

Gebroken hartje, Dicentra spectabilis ‘Valentine’, is ook weer mooi teruggekomen.

Van Jan leerde ik dat het Gebroken hartje in het Engels ook wel Lady in the bath genoemd wordt. Als je een bloempje omdraait en zachtjes aan de puntjes trekt, verschijnt inderdaad Mylady in haar bad:


Na jaren speuren tussen het blad van de Aronskelk, (Arum italicum) naar de bijzondere bloeiwijze, ontdekte ik ze eindelijk: vier bloeikolven!



Tegelijkertijd zag ik dat deSalomonszegel ook bloeit!


Al met al vooral genieten van de tuin.



Hier een kort filmpje van 26 mei, om 7:48 uur:










Geen opmerkingen:

Een reactie posten