maandag 1 augustus 2022

Een nieuw kippenverblijf (2)

Verder met het nieuwe kippenverblijf.
We hebben kippengaas onder de toekomstige ren langs het schelpenpaadje gelegd: gras wegsteken, gaas neerleggen en gras terugleggen. Het gaas loopt ook een stukje onder het schelpenpaadje door. Het gras heeft nog tijd genoeg om te herstellen.

We hebben betonplex volgens tekening laten zagen. De keuze viel op dit materiaal omdat ik zo weinig mogelijk naden en kieren wil en glad materiaal wat heel makkelijk schoon te maken is. De naden worden dichtgekit met gifvrije kit. Volgens mij is het geheel vrijwel bloedluisvrij. Mocht het toch ontstaan, is het super simpel te verwijderen.




De delen passen als een puzzel in elkaar. Dat klinkt makkelijker dan het is, het is nog een heel gepiel.
Ik heb drie compartinenten bedacht, met allemaal simpel verwijdbare schotten.
Bovenin een bergruimte voor voer e.d. In het midden het nachthok en onderin ook een bergruimte, er past precies een baal hennep in, maar kan ook opengelaten worden voor als we meerdere hennen krijgen, als schuilplaats bij slecht weer.

Om alles goed in elkaar te schroeven waren wel wat Houdini-achtige capriolen nodig, gelukkig is mijn broer wel lenig en heeft geen last van claustrofobie.
Nu was het betonplex natuurlijk al aan de prijs, helemaal lachen werd het toen we een prijs van het buiswerk, de verbindingen en klemmen e.d. uitrekenden. Gekkenwerk. En dat was nog zonder gaas.
Als je moet bezuinigen word je wel inventief. Ik vond al googelend tweedehands bouwhekken voor zo'n 30 euro per stuk, in Friesland. De mazen zijn te groot, maar het is toch nog steeds goedkoper om daar dan weer gaas tegen aan te maken. We bestellen er vier!


We hebben nog wat over van de houten geveldelen van de uitbouw, van siberisch larix, en zo wordt het kippenverblijf bijpassend bij de keuken.



De ‘Broek’, een dubbele Esdoorn, die in nogal slechte staat was en afgezaagd is, zal de constructie van het dak van de ren dragen. Nu zal dat gewoon een net zijn, maar mocht het ooit nodig zijn, betreffende vogelgriep, is een dicht dak vrij makkelijk te realiseren.
De ren krijgt ook twee gedeeltes. Eentje helemaal dicht, met gaas met fijne mazen, superveilig voor als we niet thuis zijn en eentje die wat meer open is. Ook kan ik delen afzetten voor als er gras bijgezaaid moet worden.
Er komen, behalve de toegangsdeur met automatisch deurtje, nog vier gaasdeurtjes. De hoofddeur, een achterdeur (om eitjes te pakken), een tussendeur die de twee rennen verbindt en een zijdeur. Ik beits het raamwerk zwart, omdat we nog een blik hadden staan en omdat het mooi bij elkaar past.


De ren aan de terraszijde is het meest open, met gewoon kippengaas, zodat we de kipjes goed kunnen zien.


Nou zal een buizerd niet zo gauw hier in de tuin komen, we spannen voor de zekerheid toch gaas over het geheel, dat lag nog in de schuur van mijn broer, dus komt prima van pas.


Ik ben zo blij met dit nieuwe verblijf, volgende week plannen we de verhuizing, hopelijk vinden Ta en Ruby het net zo leuk als ik!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten