zondag 4 juni 2023

Open Tuin (2)

De tuin is op zondag open voor tuinliefhebbers. Of er nu wel of niet iemand komt maakt niet uit. Het moet nog wat groeien.😄

Ik maak altijd wel wat voor bij de koffie. Vanmorgen kwam een stel uit Winsum. Ze hadden gegoogeld op Groningen en vonden mij via de site Bezoek mijn tuin. Ze waren net te vroeg voor de brownie, die was nog aan het afkoelen. Ze vonden de tuin inspirerend en we waren het met elkaar eens dat ‘tuinmensen’ meestal leuke mensen zijn. 's Middags kwam er nog een fietser langs.

Als ik zo met iemand door de tuin loop, ontdek ik zelf ook weer nieuwe dingen. Zo klaagde ik steevast dat vingerhoedskruid niet wil, ondanks herhaaldelijk zaaien, en opeens zie ik ze op verschillende plekken! En weer een nieuw gek beestje:


Panorpa germanica, Duitse schorpioenvlieg. Ze voeden zich met honingdauw, de kleverige substantie die bladluizen uitscheiden, maar eten ook dode of stervende insecten. Hij komt algemeen voor, maar ik had hem nog niet eerder gezien.

De brownie, die ik volgens het recept van Vegetus maakte was overheerlijk. Daarnaast maakte ik ook nog een tuinbouillon, met wilde planten. Versterkend en vol vernieuwende energie. Erg lekker!


In een klein scheutje olijfolie ui, knoflook en prei aanfruiten en aan de kook brengen met water en bouillonblokjes.
Daarbij fijngesneden zevenblad, brandnetel, lavas, weegbree, bieslook, marjolein, hondsdraf, dovenetel en paardebloem en nog een kwartiertje heel zacht laten pruttelen.

De fietser was er blij mee.


Het was sowieso een heerlijke dag. Nog steeds wel noorderwind, al wekenlang, maar niet meer zo hard meer en minder koud.


Deze Open Tuin Zondag 3 bezoekers.

1 opmerking:

  1. "Gardeners are nice people"... exactly what my cousin said years ago when we first visited NL . She went out into a field, I was astonished and said that my father would have not liked that, that is not the case in the US!

    BeantwoordenVerwijderen