zaterdag 25 november 2023

Een Es met een plakoksel

Gisteren woei er een stevige wind, windvlagen met kracht 7. Ik kijk dan altijd wat bezorgt naar onze bomen.
Tegen half 5 ga ik even bij de kippen kijken of alles in orde is. Terwijl ik in de kippenren sta, kijk ik naar de weg en zie een deel van de Es met een grote krak ter aarde storten. Het duurt even voordat ik begrijp wat ik zie. Ik zie de boom nog staan en ik zie hem ook over het schelpenpad hangen. De boom is in tweeën gescheurd. Twee knotwilgen hebben het afgescheurde deel opgevangen.

Ik maak nog snel deze foto's. Dan gaat begint het keihard te regenen, waaien, onweren, bar en boos. Nu gaat er niemand z'n hond uitlaten, ik ga zelf ook gauw naar binnen, binnen de kortste keren is het pikkedonker. Ik meld het op de buurtapp en in de morgen zien we wel verder.


Ik dacht eerst dat onze Es (Tedje genaamd), misschien ook de essenziekte had. Later hoor ik dat het hoogst waarschijnlijk een ‘plakoksel’ was. Een plakoksel is een vork in een boom waarbij de splitsing niet goed gevormd is. Er zit bast tussen de twee armen van de vork, waardoor de aanhechting niet sterk genoeg is. Als ik een oudere foto opzoek, zou dat wel eens kunnen kloppen.


Deze morgen komt mijn broer met een vriend die bij hem logeert helpen. Mijn broer heeft een kettingzaag. Gelukkig is het goed weer vandaag. De mannen zagen en hakken dat het een lieve lust is.

Ik heb een ‘dameskettingzaagje’ en zaag de hanteerbare takken gelijk in mooie haardstammetjes. Een deel van de kleine takken gaat de takkenril in. Een buurvrouw komt me daarbij helpen. Eind van de middag is de klus geklaard. Als dank mag broer een deel van het hout meenemen.

Het gescheurde deel vanaf de weg gezien:






Het deel wat er nog staat zal ook weg moeten. Dat laten we een professioneel doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten