donderdag 15 augustus 2024

Afrikaanse kattenstaart

Ik heb liever geen kuipplanten, want ik heb een hekel aan dat gesjouw als die naar binnen moeten. Daarnaast weet ik binnen ook nooit een goede plek om te overwinteren, omdat ze meestal in de weg staan.

Toch heb ik er eentje. Een Bulbine frutescens, Afrikaanse kattenstaart oftewel Afrikaans wondkruid, vorig jaar cadeau gekregen van een tuinbezoekster. Ik heb hem in een niet al te grote terracotta pot gezet. In de herfst heb ik hem in de kas gezet en in de winter binnen op een onverwarmde kamer. Hij bleef nieuwe bloemen maken.

In het voorjaar ging hij weer naar buiten, maar beschermd tegen de regen, want hij houdt niet van nat. Mei/juni begon hij flink te groeien, veel nieuw blad, vooral in de breedte. Hij staat graag in de volle zon.

De Bulbine komt oorspronkelijk uit Zuid-Afrika en wordt daar ook Wondkruid genoemd. Het is een succulent en verwant aan de Aloë vera. In de lancetvormige bladeren zit een soort gel, die pijn vermindert en wondjes heelt, zoals brandwonden, zonnebrand, schrammen, koortslip, insectenbeten en werkt antibacterieël.

Aan een lange stengel groeien de bloemen in een spitse aar, oranje met gele meeldraden. Het was leuk om te zien dat op zo'n exoot een inheemse Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) zat.


En een Menuetzweefvliegje (Syritta pipiens):


Ik vind hem mooi en leuk, dus blijf ik voor deze wel mijn best doen. Ook zal ik de geneeskrachtige gel eens uitproberen.






2 opmerkingen: