dinsdag 12 februari 2019

Bomenkap

Wat een cadeautje, het wordt erg mooi weer, je zou het voorzichtig de eerste lentedag kunnen noemen ... en dat op 12 februari!
Vandaag komt onze boomkapper.
Hoewel het een beetje gek is dat ik blij ben dat hij komt, want in principe ben ik helemaal niet voor bomenkappen, en zeker niet de huidige kapgekte die door ons land waart, met staatsbosbeheer op kop.

dec. 2018, hoog boven in een boom zit een uil ... van plastic
Maar het grootste gedeelte van mijn bomen is geamputeerd, mishandeld.
Wat dat oplevert? Een beeld uit een enge film … boomresten die er luguber bijstaan, kaal, leeg … als een aanklacht met stille schreeuw in de ochtendmist.
Gevoelig voor ziekte en schimmel, en wie weet … zomaar kunnen omvallen!
Ze moeten weg en plaats maken voor een nieuwe, gezonde generatie.

De hoge, oude bomen laten we nog even buiten schot. Daar wil ik toch wel graag advies over van een bomendeskundige. We kijken het even aan hoe ze wel of niet in blad komen.
Ook de bomen aan de rechterachterkant van de tuin moeten nog even wachten. Deze zien er niet uit en krijgen de naam Les Misérables.



Maar een groot deel gaat vandaag dus om.

Marino arriveert met twee indrukwekkende kettingzagen, begint en gaat in een ongelofelijk tempo door.
Vandaag gaan 16 bomen om: dunne, dikkere en twee forse. Twee erg dikke stammen laten we vooralsnog staan, voor de spechten.




De omgehakte stammen worden gelijk in stukken verdeeld. Martino komt op een later moment nog terug om te kloven.
De takken worden op een grote hoop gelegd.
De dikkere ga ik, indien bruikbaar/geschikt, als palen gebruiken en de rest gaat in de takkenril aan de oostzijde van de tuin.
Ik ben er erg blij mee, want dit is een nieuw begin van de tuin. 



Er kwamen bijzondere plaatjes tevoorschijn. Zie je ook een Indiaan in de derde, of toch een rechtopstaand konijn?

1 opmerking:

  1. Ik zie een haas met grote oren.
    Goed bezig en nu nog nieuwe plantjes.
    Liefs Jan (Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen