vrijdag 31 december 2021

Tuin in december

Dat is gek ... ijsbloemen ... maar dan aan de buitenkant. Vorst in de tuin, van mij mag het.

Helaas zal december voornamelijk zacht en nat zijn en daarmee net als de andere maanden van dit jaar meestal teleurstellend. Nou ja, een feit is dat er geen neerslagtekort was dit jaar.

Op 14 december vond ik onder de kliko deze kleine watersalamander, ik dacht dat hij dood was, maar toen ik hem voorzichtig omdraaide zag ik iets bewegen en ging zijn oogje een beetje open. Hij was in winterslaap. Ik dacht nog, moet hij niet in het water, maar gelukkig googelde ik eerst. Deze salamanders overwinteren op beschutte plekjes onder boomstronken, in holletjes of onder stenen. Hoe hij onder die kliko kwam? In ieder geval geen fijne plek. Ik heb hem op een beter plekje tussen oude boomstronken gelegd en lekker met herfstblad ingestopt. Hopelijk komt het goed met hem.



Nog een redding, deze merelman schrok van een sperwer en botste tegen de pui. Even bij laten komen, slokje water en toen vloog hij gelukkiweer.

De 21ste, begin van de winter, ziet er veelbelovend uit. Weer mooie rijp. Zo zie ik de wintertuin het liefst:






Dit weer geeft ook een spectaculaire zonsopkomst.


Helaas is het winterse weer van korte duur, er volgen weer sombere, grijze dagen zonder zon en veel nattigheid. De laatste dagen verbreken zelfs het warmterecord.

Nieuw jaar, nieuwe kansen. Ik wens al mijn bloglezers een vrolijk, hoopvol 2022! 🍀



2 opmerkingen:

  1. Wat was het mooi en fotogeniek weer toen: mooie foto's hierboven.
    En gelukkig twee geslaagde reddingsacties: het salamandertje en de merel.
    Er gebeurt toch steeds wat in de tuin, hè.
    Ook voor jullie een gezond en voorspoedig 2022!
    Hartelijke groeten, Zem.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook voor jullie alle goeds en een gezond 2022.
    veel liefs Jan en Henri

    BeantwoordenVerwijderen