vrijdag 7 juni 2019

Kleurige soorten in mijn tuin: geel


Toen ik in Perk-1 onkruid en gras verwijderde kwam ik opeens kleine bolgewassen tegen.
Omdat ze in het midden stonden en dus later niet meer zichtbaar zouden zijn tussen al het ooievaarsbek- en vrouwenmantelgeweld heb ik ze tijdelijk in een pot geplant.



Na speuren op internet blijkt het Allium moly te zijn, andere benamingen: Goudlook, Sierlook, Echte goudvinkjes.

Van de site MijnTuin.orgIn het gebied van oorsprong, zuidelijk Europa, geloofde men dat wanneer deze allium moly in de tuin tot bloei kwam, dat dit een voorteken was. De bloei van deze plant zou voorspoed, rijkdom en geluk brengen voor degene die hem vond. 



Nou, beter kan niet! Inmiddels staan ze in de bloei, erg leuk, een prachtig geel bloeiend uitje.


Geel staat voor mij voor de lente. Nu ik op het platteland woont valt me dat nog meer op. Het begon hier om het huis met de narcissen en speenkruid. Al gauw verschenen de paardebloemen, toen werd het even overgenomen door het wit van het fluitekruid, maar als snel kwamen koolzaad en boterbloemen en overheerst het geel weer.
Ook in mijn tuin is veel geel te vinden, nagelkruid, vrouwenmantel, cipreswolfsmelk en puntwederik.

Het rare is dat ik vroeger geelbloeiende planten helemaal niet leuk vond. Ik neig meer naar roze en paarse tinten, maar hoe mooi komen die tot hun recht met hier en daar wat geel.
Ik had zelfs een tijdje ‘Geel’ als roepnaam, door het afkorten van mijn naam, Angelika - Angeel - Geel.
Ik ben nu erg blij met het vele geel in mijn tuin!










2 opmerkingen:

  1. We zijn rijk omdat we in Groningen wonen.
    Wat een verhalen had een tijd nodig om alles te lezen.
    Liefs Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen